Alleen ga je sneller, samen kom je verder


Dialoog als sleutel tot samenwerken

Test je praktisch leiderschap

20-06-2018

De situatie

Stel je bent nieuw in een organisatie waar je sinds 6 maanden leiding geeft aan twee teams die op verschillende locaties werkzaam zijn. Er zijn vóór jouw tijd veel wisselingen geweest. De functie van teamleider is weggesaneerd. In totaal geef je leiding aan 25 mensen.

Eén van hen is Marlieke. Zij werkt al 23 jaar op verschillende plekken in de organisatie. Ze had graag teamleider willen worden, of anders leidinggevende. Ondanks toezeggingen van je voorganger(s) is zij dat niet geworden. Marlieke voelt zich miskend. Ze heeft extra opleidingen gevolgd, ze kent de organisatie en de mensen goed. Marlieke uit haar ongenoegen te pas en te onpas.  Daarmee beïnvloedt zij haar collega’s op een onwenselijke manier.

Marlieke heeft een gesprek met je gevraagd. Zij begint daarin over de gedane toezeggingen in het verleden. Hoe reageer jij?

Welk antwoord benadert jouw reactie het meest?

A. Je geeft haar alle ruimte om haar verhaal te doen. Je begrijpt Marlieke’s gevoel volkomen en je leeft enorm met haar mee.

B. Je kapt haar af door heel duidelijk te maken dat toezeggingen in het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Je zegt haar te stoppen met zeuren en aan het werk te gaan.

C. Je luistert naar haar verhaal en stelt enkele verduidelijkende vragen. Vervolgens vat je de essentie samen. Dan confronteer je Marlieke op respectvolle wijze met haar gedrag op de werkvloer. Samen komen jullie tot manieren om haar ongenoegen om te buigen.

D. Je zou heel graag C willen doen, maar je weet niet goed hoe.

Mijn advies bij jouw antwoord

A.Mooi dat je zoveel invoelend vermogen hebt. Je teamleden zullen graag voor je werken. Het nadeel is alleen dat je veel tijd kwijt bent met pamperen en problemen oplossen. Negen van de tien keer worden jouw oplossingen niet opgevolgd en jij voelt je energetisch leeggezogen.
Ondanks je goede bedoelingen en inzet help je medewerkers als Marlieke niet. Sterker nog, ze blijven hangen in hun ongenoegen. Wat je gaat helpen is grenzen stellen, kaders aangeven en helder maken wat je verwachtingen zijn. Dat voelt wellicht onaardig, maar het helpt de ander verder.

B. Aan je duidelijkheid zal het niet liggen: jouw teamleden weten wat ze aan je hebben. Er is alleen weinig persoonlijke ruimte voor hen. Marlieke zal zich door jouw aanpak bevestigd voelen in haar ongenoegen: ‘zie je wel, ze luisteren toch niet’. Mensen hebben een intrinsieke behoefte om gezien, gehoord en gewaardeerd te worden. Het helpt dan om te weten hoe het met hen is. Daarmee kweek je vertrouwen, loyaliteit en goodwill. Wat je gaat helpen is om je wat vaker te verplaatsen in de positie van je medewerkers. Kan jij je de teleurstelling en ongenoegen van Marlieke je voorstellen? Vandaaruit kan je begrip hebben en tonen, wat niet weg neemt dat je helder blijft over je verwachtingen ten aanzien van haar gedrag.

C. Je hebt de ideale combinatie van helderheid en empathie in huis! Je medewerkers weten wat ze aan je hebben. Juist doordat ze zich gehoord en gezien voelen door jou, zullen ze zich 100% voor je inzetten. Met deze combinatie kan je elke gesprek aan. Het mooie is dat deze aanpak je medewerkers motiveert en laat groeien. Daardoor worden zij steeds zelfstandiger en kan jij je richten op andere aspecten van het leiding geven.

D. Neem contact met me op en vraag naar de mogelijkheden voor ondersteuning, zowel voor jou als je team.

 

 

« Terug
×